TIC 2n

PRESENTACIÓ CURS ESCOLAR 2n batxillerat

TIC

Tecnologia de la Informació i la Comunicació II 

(2n Batxillerat)



Funcionament de l'assignatura

L'assignatura consta de 4 h setmanals


HoresActivitatLlocProfessora

Informàtica
Informàtica 2
Kika Aguiló




Avaluació de les diferents activitats del curs

S’avaluaran independentment conceptes, procediments i actituds que han de superar els mínims establerts a la programació.
També es tendrà en compte el comportament de l’alumne durant el desenvolupament de l’assignatura.
La manera d’avaluar-los és la que s’especifica a continuació:

  • Nota de les fitxes que es facin a classe: 35%
  • Nota d'exàmens i/o treballs que es facin al final dels temes: 35%
  • Nota de treballs extres: 10%
  • Nota de comportament i actitud dins classe: 20%

Si en alguna avaluació no hi ha treballs extres el 10% que pertany a aquest apartat es reparteix entre els dos primers apartats.

A l’hora de calcular la mitjana es fan les següents consideracions a tots els nivells:

  • Els exàmens i les fitxes han de tenir una nota mínima de 3 per poder fer mitjana.
  • Es obligatori fer tots els treballs extres i els treballs o exàmens de final de tema per poder aprovar l'avaluació.



Avaluació de l'actitud
Les actituds no es poden avaluar amb proves específiques però si amb el seguiment dels hàbits de comportament i de treball de l'alumnat. Aquest seguiment permet valorar:puntualitat tant a classe com a l'entrega de treballs, portar el material, la neteja i l'ordre en el treball, la capacitat de treball en equip, el respecte de les normes de la classe, el respecte de les normes de seguretat i higiene, el seguiment del guió de treball i la improvisació, la velocitat en l'execució d'operacions, l'assistència, ...

Puntualitat en el lliurament de treballs
Per combatre la manca de puntualitat en el lliurament de treballs en tots els nivells el professorat fixarà dates límit de lliurament. Si no hi ha una justificació per escrit( malaltia, motius familiars justificats...) l'alumnat podrà lliurar el treball el dia següent però amb una penalització d'un punt menys sobre la qualificació màxima de l'activitat o problema. En el cas de lliuraments durant el segon dia a partir de la data límit la penalització serà de dos punts menys i així successivament.

Presentació de la matèria

La materia de Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) prepara al alumnado para desenvolverse en un marco adaptativo; más allá de una simple alfabetización digital centrada en el manejo de herramientas que quedarán obsoletas en un corto plazo de tiempo, es necesario dotar de los conocimientos, destrezas y aptitudes para facilitar un aprendizaje permanente a lo largo de la vida, de forma que pueda adaptarse con versatilidad a las demandas que surjan en el campo de la Tecnología de la Información.
Día a día aparecen nuevos dispositivos electrónicos que crean, almacenan, procesan y transmiten información en tiempo real y permiten al usuario estar conectado y controlar en modo remoto diversos dispositivos en el hogar o el trabajo, creando un escenario muy diferente al hasta ahora conocido. Es imprescindible educar en el uso de herramientas que faciliten la interacción de los alumnos con su entorno, así como en los límites éticos y legales que implica su uso. Por otro lado, los alumnos han de ser capaces de integrar y vincular estos aprendizajes con otros del resto de asignaturas, dando coherencia y potenciando el dominio de los mismos.
La matèria de tecnologies de la informació i la comunicació a segon de batxillerat s’organitza en els blocs següents:
Bloc 1. Seguretat
Conèixer el conjunt d’accions, eines i dispositius que ens ajuden a utilitzar el nostre equip informàtic de forma segura i protegir la integritat i la privadesa de la informació emmagatzemada.

Bloc 2. Programació
Es pretén que l’alumne sigui capaç d’entendre l’anàlisi de problemes des del punt de vista de la informàtica per a la seva posterior codificació a un llenguatge de programació d’alt nivell. El llenguatge de programació triat canviarà al llarg del temps perquè no quedi obsolet.

Bloc 3. Publicació i difusió de continguts Internet i les xarxes socials
La publicació i difusió de continguts Internet i les xarxes socials s’han convertit en els darrers anys en un mitjà molt potent de comunicació i difusió de continguts. Per aquesta raó, és necessari dominar els elements de comunicació a la xarxa.





Contenidos:
Bloque 1. Programación
  • Estructuras de almacenamiento de datos: arrays, ..
  • Técnicas de análisis para resolver problemas. Diagramas de flujo.
  • Elementos de un programa: datos, variables, funciones básicas, bucles, funciones condicionales, operaciones aritméticas y lógicas.
  • Algoritmos y estructuras de resolución de problemas.
  • Programación en distintos lenguajes: C++, HTML, Processing, Scratch.
  • Diseño de aplicaciones móviles para uso en diversos dispositivos móviles.
  • Depuración, compilación y ejecución de programas.
Bloque 2. Publicación y difusión de contenidos
  • La web social: evolución, características y herramientas disponibles. Situación actual y tendencias de futuro.
  • Plataformas de trabajo colaborativo: herramientas síncronas y asíncronas.
  • Herramientas de creación y publicación de contenidos en la web (páginas web, blogs, wikis).
  • Nuevas tecnologías y su desarrollo futuro para su aplicación en el entorno de trabajos colaborativos. Realidad aumentada, Internet de las Cosas.
Bloque 3. Seguridad
  • Definición de seguridad activa y pasiva.
  • Seguridad activa: uso de contraseñas seguras, encriptación de datos y uso de software de seguridad.
  • Seguridad pasiva: dispositivos físicos de protección, elaboración de copias de seguridad y particiones del disco duro.
  • Riesgos en el uso de equipos informáticos. Tipos de malware.
  • Instalación y uso de programas antimalware



Distribució de continguts

1r trimestre2n trimestre3r trimestre
Bloc 1. Seguretat 
Bloc 2. Programació 
Bloc 3. Publicació i difusió de continguts Internet i les xarxes socials 


Criteris d’avaluació
  • Entendre com s'emmagatzema la informació a l'ordinador i conèixer el maquinari i programari bàsic d'un sistema informàtic. Es pretén que l'alumne sigui capaç, davant la configuració d'un sistema informàtic, de reconèixer-ne les prestacions.
  • Utilitzar amb soltesa i de manera adequada els recursos que ens ofereix el sistema informàtic a través d'un sistema operatiu.
    Es tracta que l'alumne conegui els elements d'interacció amb la seva màquina i de compartició de recursos dins una xarxa local i que instal·li i configuri el maquinari i programari bàsic.
  • Saber compartir informació a través de les xarxes d'àrea local i estesa i saber manejar els serveis que ens ofereixen.
  • Construir i publicar material propi amb informació que pugui ser compartida en una xarxa d'àrea estesa.
  • Saber usar cada una de les parts d'un paquet ofimàtic i interrelacionar-les adequadament.
  • Utilitzar instruments informàtics de càlcul científic i matemàtic que permetin resoldre problemes propis de les ciències tant de la natura com socials.
  • Dissenyar, implementar, mantenir i fer consultes contra una base de dades.
  • Resoldre un problema utilitzant un llenguatge de programació d'alt nivell.
  • Aplicar i conèixer els fonaments del programari multimèdia i les seves aplicacions.
CRITERIOS DE EVALUACIÓN
Bloque 1: Programación
1. Describir las estructuras de almacenamiento analizando las características de cada una de ellas.
2. Conocer y comprender la sintaxis y la semántica de las construcciones de un lenguaje de programación.
3. Realizar programas de aplicación en un lenguaje de programación determinado aplicándolos a la solución de problemas reales.
4. Utilizar entornos de programación para diseñar programas que resuelvan problemas concretos.
5. Depurar programas informáticos, optimizándolos para su aplicación.
Bloque 2: Publicación y difusión de contenidos .
1. Utilizar y describir las características de las herramientas relacionadas con la web social identificando las funciones y posibilidades que ofrecen las plataformas de trabajo colaborativo.
2. Elaborar y publicar contenidos en la web integrando información textual, gráfica y multimedia teniendo en cuenta a quién va dirigido y el objetivo que se pretende conseguir.
3. Analizar y utilizar las posibilidades que nos ofrecen las tecnologías basadas en la web 2.0 y sucesivos desarrollos aplicándolas al desarrollo de trabajos colaborativos.
Bloque 3: Seguridad
1. Analizar la importancia que el aseguramiento de la información posee en la sociedad del conocimiento valorando las repercusiones de tipo económico, social o personal.
2. Adoptar las conductas de seguridad activa y pasiva que posibiliten la protección de los datos y del propio individuo en sus interacciones en internet y en la gestión de recursos y aplicaciones locales 

Objectius específics
La matèria de tecnologies de la informació i la comunicació al batxillerat té els objectius següents:
1. Valorar les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació i les repercussions que suposa usar-les.
2. Identificar a cada moment la informació i els recursos que es necessiten, així com el lloc on trobar-los sabent que la societat del coneixement és canviant, i per tant saber adaptar-se a noves eines i models.
3. Conèixer la situació actual del món de les telecomunicacions per poder estudiar els aspectes físics, les arquitectures i els protocols més comuns en els mitjans de comunicació que tenen una gran difusió en el món laboral, incidint en els propis de les xarxes d’àrea local.
4. Utilitzar els serveis telemàtics adequats per respondre a necessitats relacionades, entre altres aspectes, amb la formació, l’oci, la inserció laboral, l’administració, la salut o el comerç, i valorar en quina mesura cobreixen aquestes necessitats i si ho fan de forma apropiada.
5. Cercar i seleccionar recursos disponibles a la xarxa per incorporar-los a les produccions pròpies, valorant la importància del respecte a l’autoria i la conveniència de recórrer a fonts que n’autoritzin expressament la utilització.
6. Conèixer i emprar les eines necessàries per integrar-se en xarxes socials, aportant les seves competències al creixement d’aquestes i adoptant les actituds de respecte, participació, esforç i col·laboració que possibilitin la creació de produccions col·lectives.
7. Fer servir perifèrics per capturar i digitalitzar imatges, textos i sons i emprar les principals funcionalitats dels programes de tractament digital de la imatge fixa, el so i la imatge en moviment i la seva integració per crear petites produccions multimèdia amb finalitat expressiva, comunicativa o il·lustrativa.
8. Integrar la informació textual, numèrica i gràfica per construir i expressar unitats complexes de coneixement en forma de presentacions electròniques, i aplicar-les, de manera local, per donar suport a un discurs o, de manera remota, com a síntesi o guió que en faciliti la difusió.
9. Integrar la informació textual, numèrica i gràfica obtinguda de qualsevol font per elaborar continguts propis i publicar-los al web, utilitzant mitjans que possibilitin la interacció (formularis, enquestes, bitàcoles, etc.) i formats que facilitin la inclusió d’elements multimèdia, i decidint la forma en la qual es posen a disposició de la resta d’usuaris.
10. Conèixer i valorar el sentit i la repercussió social de les diverses alternatives existents per compartir els continguts publicats al web i aplicar-los quan es difonguin les produccions pròpies.
11. Adoptar les conductes de seguretat activa i passiva que possibilitin la protecció de les dades i del mateix individu en les seves interaccions a Internet i en la gestió de recursos i aplicacions locals.


Tecnologies de la informació i la comunicació II

BLOC 1. SEGURETAT
Continguts
Introducció a la seguretat informàtica.
Contra què ens hem de protegir?
Seguretat activa i passiva.
Les amenaces silencioses.
Els programes que protegeixen el nostre ordinador.
Criteris d’avaluació / Estàndards d’aprenentatge avaluables
1. Adoptar les conductes de seguretat activa i passiva que possibilitin la protecció de les dades i del propi individu en les interaccions a Internet i en la gestió de recursos i aplicacions locals.
1.1. Elabora un esquema de blocs amb els elements de protecció física davant atacs externs per a una petita xarxa considerant tant els elements de maquinari de protecció com les eines de programari que permeten protegir la informació.
2. Analitzar la importància que té assegurar la informació en la societat del coneixement i valorar les repercussions de tipus econòmic, social o personal.
2.1. Selecciona elements de protecció de programari per a Internet i els relaciona amb els possibles atacs.
2.2. Elabora un esquema de blocs amb els elements de protecció física davant atacs externs per a una petita xarxa considerant els elements de maquinari de protecció.
2.3. Classifica el codi maliciós per la capacitat de propagació, descriu les característiques de cada un i indica sobre quins elements actuen.
BLOC 2. PROGRAMACIÓ
Continguts
Estructures d’emmagatzematge. Diferents tipus.
Algorísmia i codificació.
Estructures de control. Diagrames de flux.
Codificació de programes amb un llenguatge d’alt nivell.
Traçabilitat, depuració i optimització d’un codi de programació.
Criteris d’avaluació / Estàndards d’aprenentatge avaluables
1. Descriure les estructures d’emmagatzemament i analitzar les característiques de cada una.
1.1. Explica les estructures d’emmagatzemament per a diferents aplicacions tenint en compte les seves característiques.
2. Conèixer i comprendre la sintaxi i la semàntica de les construccions d’un llenguatge de programació.
2.1. Elabora diagrames de flux de mitjana complexitat usant elements gràfics i interrelacionant-los entre si per donar resposta a problemes concrets.
3. Fer programes d’aplicació en un llenguatge de programació determinat i aplicar-los a la solució de problemes reals.
3.1. Elabora programes de mitjana complexitat, defineix el fluxograma corresponent i escriu el codi corresponent.
3.2. Descompon problemes de certa complexitat en problemes més petits susceptibles de ser programats com a parts separades.
4. Utilitzar entorns de programació per dissenyar programes que resolguin problemes concrets.
4.1. Elabora programes de mitjana complexitat emprant entorns de programació.
4.2. Obté el resultat de seguir un programa escrit en un codi determinat, partint de determinades condicions.
5. Depurar programes informàtics i optimitzant-los per aplicar-los.
5.1. Optimitza el codi d’un programa donat aplicant-hi procediments de depuració.
BLOC 3. PUBLICACIÓ I DIFUSIÓ DE CONTINGUTS
Continguts
Publicació i difusió de continguts. Blogs.
Disseny de pàgines web. El llenguatge HTML.
Els gestors de continguts.
Xarxes socials.
Eines web 2.0. Treball col·laboratiu.
Criteris d’avaluació / Estàndards d’aprenentatge avaluables
1. Utilitzar i descriure les característiques de les eines relacionades amb el web social identificant les funcions i les possibilitats que ofereixen les plataformes de treball col·laboratiu.
1.1. Dissenya pàgines web i blogs amb eines específiques i analitza les característiques fonamentals relacionades amb l’accessibilitat i l’ús d’aquestes i tenint en compte la funció a la qual estan destinades.
1.2. Explica les característiques rellevants del web 2.0 i els principis en què aquest es basa.
2. Elaborar i publicar continguts en el web integrant informació textual, gràfica i multimèdia tenint en compte a qui va dirigit i l’objectiu que es pretén aconseguir.
2.1. Elabora treballs emprant les possibilitats de col·laboració que permeten les tecnologies basades en el web 2.0.
3. Analitzar i utilitzar les possibilitats que ens ofereixen les tecnologies basades en el web 2.0 i successius desenvolupaments aplicant-les al desenvolupament de treballs col·laboratius.
3.1. Explica les característiques rellevants del web 2.0 i els principis en què aquest es basa.

Material
  • Llibre: No utilitzarem llibre.
  • Molt important un USB per emmagatzemar tota la feina feta cada dia.
  • Compte de correu electrònic de gmail.

Altres coses importants
- Blog de la professora: tecnologiakika.blogspot.com
- Correu electrònic de la professora per entrega de treballs o comunicació amb els pares: kikaaguilo@iesbendinat.org



Activitats de recuperació

La recuperació dels alumnes que no hagin superat alguna avaluació consistirà en la resolució d'activitats de recuperació, proves escrites i/o orals.
Els alumnes que no aprovin l'assignatura al juny, s'hauran de presentar a les proves de setembre, per la qual cosa hauran de fer unes activitats que s'han d'entregar obligatòriament el dia de l'examen, la nota que obtindran sortirà de fer un 30% de les activitats entregades i un 70% de la nota de l'examen. Cada una de les parts ha de ser com a mínim un 3.

Pendents
Els alumnes que duguin l'assignatura suspesa del curs anterior s'hauran de presentar a les proves de pendents, per la qual cosa hauran de fer unes activitats que s'han d'entregar obligatòriament el dia de l'examen, la nota que obtindran sortirà de fer un 30% de les activitats entregades i un 70% de la nota de l'examen. Cada una de les parts ha de ser com a mínim un 3.



BLOGS RELACIONADOS DE INTERÉS


http://odgblogtic.blogspot.com/

https://tic2uribarri.blogspot.com/

https://tecnoelcasar.wordpress.com/recursos/recursos-para-bachillerato/recursos-para-tic-ii-2o-bachillerato/

https://www.educa2.madrid.org/web/mariaisabel.sancho/2-bach-tic


Unitat 1: Seguretat informàtica



Tasca a realitzar
1. Descarrega la informació dels apunts a l'ordinador.
2. Personalitza els teus apunts editant el document.
3. Es puntuarà el treball valorant  els següents punts:

  • Índex.
  • Bibliografia.
  • Encapçalament de pàgina amb el nom de l'alumne i el curs.
  • Peu de pàgina amb el número de pàgina.
  • Les pàgines han de tenir un fons i vores (controlar els marges i la distància entre vores i texts).
  • Ha de contenir taules amb fons i vores (controlar els marges i la distància entre vores i texts).
  • Imatges controlant el tamany i amb vores.
  • Característiques dels texts: 
    • Han d'incloure caràcters especials, salts de línia i separadors.
    • Formatació dels caràcters: estils de lletra (cursiva, subratllat, negreta), lletres amb colors, diferents tamanys, etc.
    • Paràgrafs centrats, alineats a la dreta o a l'esquerra.